صنعت مرغ
خانه / پوشال مرغداری / اهمیت استفاده از پوشال مرغداری

اهمیت استفاده از پوشال مرغداری

امروزه با توجه به اهمیتی که پوشال در حفظ سلامت جوجه‌ها و مرغ‌ها داشته، در اغلب مرغداری‌ها از پوشال جهت بستر سازی مناسب در مرغداری‌ها استفاده می‌شود.

بسترسازی مناسب یکی از مهم‌ترین مواردی است که پرورش‌دهندگان طیور باید به ان دقت داشته باشند. زیرا در صورتی که بستر انواع جوجه و یا مرغ مناسب نباشد، امکان بروز بیماری و مشکلات دیگر در آنها می‌شود. بستر مناسب مرغداری باید نرم و خشک باشد، در غیر این صورت میزان رطوبت محیط زیاد می‌شود و احتمال بروز بیماری بیشتر می‌شود.

اهمیت استفاده از پوشال مرغداری

اهمیت استفاده از پوشال مرغداری

انواع بستر مناسب مرغداری مورد استفاده  رول بستر مرغداری و تایل پلاستیکی مرغداری و همچنین پوشال مرغداری یکی از مناسب‌ترین بسترهای برای پرورش مرغ و یا جوجه می‌باشد.
زیرا هم بسیار نرم و لطیف بوده و هم خشک می‌باشند.
این موضوع باعث شده که سال‌های سال مشاهده شود که اغلب مرغداری‌ها در بستر سالن از پوشال استفاده می‌کنند.
پوشال مرغداری معمولا قبل از استفاده ضدعفونی شده تا میکروب خاصی به داخل مرغداری انتقال پیدا نکند. بدین ترتیب می‌توان با خیالی آسوده پوشال را در کف سالن پهن نموده و مرغ و یا جوجه‌ها را بر روی آنها پرورش داد.

مزایای استفاده پوشال مرغداری

مزایای استفاده پوشال مرغداری

یکی از مزایایی که پوشال مرغداری داشته، این است که موجب ایجاد گرد و خاک در محیط مرغداری نمی‌شود. زیرا گرد و غبار می‌تواند برای سلامتی طیور بسیار مضر باشد. در نتیجه احتمال دارد که در صورت بروز گرد و خاک، میزان تلفات طیور زیاد شود. گرد و خاک می‌تواند آسیب‌های اقتصادی جبران ناپذیری را وارد کند.

از دیگر مزایای پوشال مرغداری می‌توان به می‌توان به سبک بودن آنها اشاره کرد، این کار باعث می‌شود تا بتوان در هنگام ریختن این محصول در کف مرغداری و همچنین زمانی که نیاز به جمع کردن آنها بوده، درد سر بسیار کمتری داشته باشند. این موضوع باعث شده تا اغلب مرغداران پوشال را به سایر بسترهای موجود در بازار ترجیح بدهند.

یکی دیگر از مزایایی که پوشال مرغداری داشته، مقرون به صرفه بودن آنها بوده، زیرا معمولا استفاده از محصولات گران قیمت باعث می‌شود تا هزینه تمام شده بسیار زیاد شود، در نتیجه می‌تواند صرفه اقتصادی را بسیار کم کند. در نتیجه باعث گرانتر شدن محصول نهایی شده، که این موضوع باعث فروش کمتر و سود کمتر می‌شود. بدین ترتیب باید تلاش نموده تا در حد امکان بتوان هزینه‌ها را کاهش داد.

دلایل اصلی استفاده از پوشال در بستر مرغداری

دلایل اصلی استفاده از پوشال در بستر مرغداری

انواع طیور از جمله جوجه و یا مرغ با هر سن و سالی دوست داشته که در بستری نرم زندگی کند، از این رو معمولا در محیط‌هایی که دارای بستری از پوشال بوده، راحت تر می‌باشند. پوشال‌ها در مواردی که هوا بیش از حد سرد و یا گرم باشد، می‌توانند نقش عایق داشته باشند. بدین ترتیب مانع از شوک دمایی به جوجه و یا مرغ می‌شوند. این موضوع در سلامتی طیور بسیار حائز اهمیت می‌باشد، مخصوصا برای جوجه‌ها که حساسیت بسیار بیشتری به تغییرات دمایی دارند.

معمولا زمانی که کف مرغداری پر از پوشال باشد، امکان افزایش رطوبت وجود ندارد، زیرا پوشال‌ها رطوبت را به راحتی از بین می‌برند. بوی نامطبوع یکی از مواردی است که باعث اذیت و آزار پرورش‌دهندگان طیور می‌شود، که با بستر سازی توسط پوشال، می‌توان این بوی نامطبوع را به کمترین میزان ممکن رساند. یکی دیگر از دلایلی که باعث شده از پوشال در مرغداری‌ها استفاده زیادی بشود، تمیز کردن سریع و راحت کف مرغداری می‌باشد. یکی دیگر از این دلایل مشغول شدن مرغ و یا جوجه‌ها از طریق نوک زدن به پوشال‌ها بوده، که این کار در امنیت روانی آنها نیز تاثیرات بسیار زیادی دارد.

استفاده پوشال مرغداری چیست ؟

استفاده پوشال مرغداری چیست ؟

مقدار پوشال لازم برای هر متر مربع سالن چیست ؟استفاده یک پوشال خوب برای سالن مرغداری چیست ؟یک پوشال خوب و مرغوب چه مشخصاتی دارد؟چه مقدار پوشال برای مرغداری تهیه کنیم ؟پوشال مرغداری در مرحله آخر حاوی چه موادی است ؟ آیا استفاده از پوشال مرغداری برای مزارع کشاورزی مفید واقع می شود؟

با وجود اینکه شیوه های متفاوت نگهداری و پرورش جوجه های گوشتی در سرتاسر جهان وجود دارد. ولی هنوز شیوه پوشال و استفاده از ریزه چوب در اغلب کشورها و بویژه در ایران بر سایر شیوه ها الویت دارد.

در سامانه یا شیوه پوشال پوشالی ( Litter floor ) ، جوجه ها از زمان تولید تا رسیدن به وزن کشتار در کف سالن نگهداری و پرورش داده میشوند. مواد یا متریالی که در این شیوه استفاده می شود اکثرا ریزه چوب می باشد هرچند که در برخی از مناطق از کاه و یا علف خشک نیز استفاده می گردد. حتما باید بدانیم که وظیفه یک پوشال مرغوب و خوب در مرغداری چیست ؟

پوشال مرغوب و مناسب سه وظیفه مهم را در مرغداری بر عهده دارد :

وظیفه اول پوشال مرغداری : جذب رطوبت موجود در فضله جوجه ها ، به همان صورت که میدانید پرندگان مدفوع و ادرار را به صورت یک جا و مخلوط دفع می کنند در نتیجه فضله پرندگان دارای رطوبت است . یک پوشال مرغوب در کنار تهویه مناسب باید بتواند رطوبت حاصل از فضله پرندگان را جذب کند.

وظیفه دوم پوشال مرغداری : از وارد شدن ضربه به کف پای جوجه ها جلوگیری کند: این وظیفه مخصوصا در روزهای اول پرورش بسیار اهمیت دارد چراکه جوجه ها در روزهای اول بسیار پر تحرکت می باشند و تمایل به دویدن بسیار دارند. در نتیجه ایجاد یک پوشال مناسب برای کف پای جوجه ها بسیار اهمیت دارد.

وظیفه سوم پوشال مرغداری : ایجاد یک عایق حرارتی : جوجه ها رو روزها نخست تولد نمیتوانند دمای بدن خود را به خوبی تنظیم کنند و در نتیجه به تغییرات دمایی بسیار واکنش نشان می دهند. برخورد جوجه ها با کف سرد سالن میتواند زمینه ساز بسیاری از بیماری های آن ها باشد.  مشکلات کلیوی ، مدفوع چسبناک و یا گاز دار و بیماری های تنفسی میتواند از نتایج کافی نبودن پوشال و یا تماس جوجه ها با کف سرد سالن باشد.

مقدار مورد نیاز پوشال مرغداری برای سالن چیست ؟

حال بابد بدانیم که پوشال خوب چه خصوصیاتی دارد؟

یک پوشال خوب باید بتواند هر سه وظیفه فوق را به خوبی انجام بدهد برای این کار باید خصوصیات زیر در یک پوشال وجود داشته باشد

۱-در پوشال مرغداری سبک ،نرم و قابل فشرده شدن بسیار پر اهمیت باشد

۲-پوشال مرغداری باید توانیی بالایی در جذب رطوبت داشته باشد و به سرعت نیز خشک شود.

۳- قیمت خرید پوشال مرغداری باید مناسب باشد تا صرفه اقتصادی داشته باشد و در ضمن بتوان بعدا آن را به عنوان کود مرغی به باغداران و زارعین فروخت.

۴- تمیزی و سالم بودن پوشال مرغداری نیز بسیار پراهمیت است . باید پوشال را از جایی خریداری کرد که در اطراف آن پرورش مرغ و خروس خانگی نیست. درضمن پوشالی که برای مرغداری استفاده می شود نباید کپک زده باشد و بر روی آن حتما علف کش و یا سایر سموم کشاورزی استفاده نشده باشد.

۵- اندازه ذرات پوشال مرغداری نباید خیلی درشت یا خیلی ریز باشد به صورتی که قطر ذرات پوشال از الکی با سوراخ ۰٫۶ سانتی متری عبور ننماید.

۶- پوشال باید حتما از موادی تهیه شود که منجر به گرد و غبار در سالن نشود . به عنوان مثال استفاده از کلش به جای ریزه چوب میتواند باعث بالا رفتن گرد و غبار شود . گرد و غبار نیز میتواند زمینه ساز بیماری های تنفسی در طیور شود.

مقدار مورد نیاز پوشال مرغداری برای سالن چیست ؟

اندازه ای پوشالی که خریداری می شود باید در تابستان در حدود ۳ تا ۵ سانتی متر و در زمستان ۵ تا ۸ سانتی متر قطر داشته باشد. بنابراین در صورت استفاده از ریزه چوب به ازای هر متر مربع ۳ تا ۵ کیلوگرم و در صورت استفاده از کاه ۲٫۵ تا ۴ کیلوگرم برای هر مترمربع کافی خواهد بود. و از جهت دیگر این را میدانیم که در پایان دوره پرورشی پوشال ریخته شده در در کف سالن می بایستی جمع آوری شود . تائو و مانسی در سال ۲۰۰۸ گفته اند که در طول دوره پرورش هر مرغ گوشتی و تخمگذار روزانه بین ۹۰ تا ۱۸۰ گرم کود تولید می کند. مقدار کود تولیدی توسط هر پرنده تحت تاثیر سن ، نژاد ، ترکیب جیره ، مقدار مدفوع تولید شده توسط پرنده و رطوبت موجود در پوشال بستگی دارد.

پوشال مرغداری در پایان دوره دارای چه موادی است؟ آیا استفاده کردن از پوشال مرغداری در مزارع کشاورزی ایمن می باشد؟

پس از پایان دوره پرورش، پوشال مرغداری می بایستی تعویض شود. این پوشال حاوی ریزه چوب ( پوشال) ، فضله مرغ ، پر ، دان ریخته شده و احتمالا سایر مواد و گاهی اوقات برخی از حشرات خواهد بود. پیش بینی می شود که تولید پوشال مرغداری در ایالات متحده سالانه به ۱۴ میلیون تن می رسد که اکثر آن به عنوان کود در مزارع استفاده می شود. به علت جیره داده شدن به مرغ ها ، پوشال مرغداری دارای مقدار زیادی نیتروژن یا ازت می باشد. با این حال پوشال مرغداری ها دارای عوامل بیماری زا برای انسان هستند به صورتی که محصولات تازه زراعی که به آنها کود مرغی داده شده است میتواند به سالمونلا، کمپایلوباکتر ججونی و لیستریا مونوسیتوژنز آلوده باشد. به همین علت کمپوست کردن کودهای مرغی برای جلوگیری عوامل بیماری زای انسانی قبل از استفاده در مزراع توصیه می شود. با این وجود برخی از تحقیق ها نشان می دهد که تعداد از عوامل بیماریزای انسانی میتوانند به مراحل آخری کمپوست سازی نیز مقاومت نشان بدهند.

وظیفه اول بستر مرغداری جذب رطوبت موجود در فضولات جوجه­ها است،  پرندگان مدفوع و ادرار را به صورت یک­جا و مخلوط دفع می­کنند در نتیجه فضولات پرندگان دارای رطوبت بالایی است. یک بستر خوب در کنار تهویه مناسب باید بتواند رطوبت حاصل از فضولات پرندگان را تعدیل کند.

وظیفه اول بستر مرغداری جذب رطوبت موجود در فضولات جوجه­ها است،  طیور سرگین و پیشاب را به صورت یک­جا و آمیخته دفع می­کنند برآیند اینکه فضولات طیور دارای رطوبت فوقانی است. یک بستر خوب در ساحل تهویه مناسب باید بتواند نم حاصل از فضولات پرندگان را تعدیل کند.

کارایی بستر در مرغداری چیست؟

کارایی بستر در مرغداری چیست؟

آیا به کارگیری بستر مرغداری برای مزارع زارع ایمن می باشد؟ چه مقدار بستر برای هر متر مربع سالن باید خریداری کنیم ؟

•        وظایف یک بستر خوب در مکان مرغداری چیست ؟

•        یک بستر خوب چه ویژگی هایی دارد؟

•        چه مقدار بستر برای مرغداری تهیه نماییم ؟ در پسین دوره به ازای هر مرغ چند گرم کود تولید می شود؟

•        بستر مرغداری در پایان دوره شامل چه موادی است ؟ آیا استفاده از بستر مرغداری برای مزارع زارع ایمن می باشد؟

در طریق بستر پوشالی ( Litter floor ) ، جوجه­ها از موعد جوجه ریزی در سالن لغایت رسیدن به وزن قتل عام در کف سالن نگهداری و تربیت داده می­شوند. موادی که در این شیوه بهره‌گیری می­شود عمدتا تراشه چوب است. هرچند که در بعضی از مناطق از کاه و یا علف خشک نیز کاربرد می­شود.

بستر خوب و مناسب سه کارایی اصلی را در مرغداری بر عهده دارد :

وظیفه اول بستر مرغداری جذب رطوبت موجود در فضولات جوجه­ها است،  پرندگان مدفوع و ادرار را به صورت یک­جا و مخلوط دفع می­کنند برآیند اینکه فضولات پرندگان دارای رطوبت بالایی است. یک بستر خوب در ساحل تهویه پسندیده باید بتواند نم برآمده از فضولات پرندگان را تعدیل کند.

وظیفه دوم بستر مرغداری بازدارندگی از وارد شدن ضربه به کف پای جوجه­ها است. این وظیفه به ویزه در روزهای نخست تربیت بسیار مهم است چرا که جوجه­ها در روزهای نخست بسیار بازیگوش بوده و تمایل به دویدن زیاد دارند. در نتیجه ایجاد یک بستر پسندیده برای کف پای جوجه­ها زیاد مهم است.

وظیفه سوم بستر مرغداری  ایجاد یک عایق حرارتی است. جوجه­ها در روزهای آغاز پرورش نمی­توانند به خوبی دمای تن خود را تنظیم کنند و در نتیجه به دگرگونی ها دمایی بسیار حساس هستند. برخورد جوجه­ها با کف سرد سالن میتواند مقوله ساز بسیاری از بیماری­ها شود. دشواری ها کلیوی، سرگین چسبناک و یا گاز­دار و بیماری­های تنفسی می­تواند از نتایج کافی نبودن بستر و یا تماس جوجه­ها با کف سرد سالن باشد.

مشخصات یک بستر خوب

بهترین روش پوشش کف مرغداری کدام است؟

خرید کاغذ رول بستر مرغداری

مشخصات یک بستر خوب

یک بستر خوب باید بتواند هر سه وظیفه فوق را به احسان انجام بدهد برای این کار باید خصوصیات ذیل در یک بستر وجود داشته باشد :

۱) بستر مرغداری باید سبک، نرم و قابل فشرده شدن باشد.

۲) بستر مرغداری باید بتواند به احسان نم را جذب کرده و به سرعت نیز خشک شود.

۳) بها خرید بستر مرغداری باید صرفه اقتصادی داشته باشد و بتوان سپس آن را به عنوان کود مرغی به باغداران و زارعین فروخت.

۴) تمیزی و تندرست بودن بستر مرغداری نیز بسیار مهم است. باید بستر را از جایی خریداری کرد که در گوشه ها-کناره ها آن مرغ و خروس خانگی حفاظت نمی­شود. در ضمن بستری که برای مرغداری استفاده می­شود باید کپک زده نباشد و بر روی آن علف کش و یا دیگر سموم زارع کاربرد نشده باشد.

۵) اندازه و حجم ذرات بستر مرغداری نباید خیلی درشت و خیلی ریز باشد به طوری که قطر ذرات پوشال باید طوری باشد که از الکی با حفره ۰٫۶ سانتی متری عبور ننماید.

۶) بستر باید از موادی جاسازی شود که مایه گرد و غبار در مکان مرغداری نشود. به عنوان مثال استفاده از کلش به جای تراشه چوب می­تواند مایه افزایش میزان گرد و غبار شود. یکتا و غبار نیز میتواند زمینه ساز بیماری­های تنفسی در طیور شود.

مقدار بستر مرغداری برای مکان مرغداری

باید به اندازه ای بستر خریداری شود که قطر بستر در تابستان در حدود ۳ لغایت ۵ سانتی­متر و در زمستان ۵ الی ۸ سانتی­متر شود. پس در چهره استفاده از تراشه چوب به ازای هر متر چهارگوش ۳ تا ۵ کیلوگرم و در صورت به کارگیری کاه ۲٫۵ لغایت ۴ کیلوگرم برای هر مترمربع کافی خواهد بود. از جانب سایر می­دانیم که در واپسین،انجام دوره پرورشی بستر ریخته شده در در کف سالن باید جمع­آوری شود. زیرا در درازا دوره تربیت هر مرغ گوشتی و تخمگذار یومیه بین ۹۰ الی ۱۸۰ گرم کود فرآوری می کند. مقدار کود تولیدی بدست هر پرنده تحت تاثیر سن ، نژاد ، ترکیب جیره ، مقدار سرگین تولید شده توسط پرنده و نم موجود در بستر دارد.

بستر مرغداری در واپسین،انجام دوره حاوی چه موادی است؟ آیا به کارگیری بستر مرغداری برای مزارع کشاورز ایمن میباشد؟

پس از سپریدن دوره پرورش، بستر مرغداری باید از سالن بیرون شود. این بستر در بر گیرنده تراشه چوب (پوشال)، فضولات مرغ، پر ، دان ریخته شده و احتمالا دیگر مواد و گاها بعضی از حشرات خواهد بود. سالانه ۱۴ میلیون تن بستر مرغداری در کشور آمریکا فرآوری می­شود که بخش زیادی از آن به عنوان کود در مزارع کاربرد می­شود. به علت جیره دیتا شده به مرغ­ها ، بستر مرغداری حائز مقدار زیادی نیتروژن یا ازت است. با این وجود بستر مرغداری­ها در بر گیرنده عوامل بیمارری­زا برای انسان هستند به طوری که محصولات بازپسین زراعی که به آنها کود مرغی داده شده است می­تواند به سالمونلا، کمپایلوباکتر ججونی و لیستریا مونوسیتوژنز آلوده باشد. فلذا کمپوست کردن کودهای مرغی برای کنترل عوامل مرض زای انسانی پیش از کاربرد در مزراع پیشنهاد می­شود. با این هستی بعضی از پژوهش­ها نشان می­دهد که تعدادی از عوامل بیماری­زای انسانی می­توانند به مراحل پایانی کمپوست­سازی نیز پایداری اثر بدهند. با این هستی نگرانی بعدی در استفاده از کمپوست­های مرغی، رشد مجدد عوامل بیماری­زا در این کودهای ارگانیک است.

بستر ممکن است از پوشال چوب، اشکال کاغذ یا کاه شعور شده باشد. از مصرف تراشه چوب سفت که حائز تانن زیادی است و در ضمن تراشه چوب‌ریز و خاک اره‌ای که اگر بوسیله جوجه خورده شود باعث سوراخ شدن چینه­دان و سنگدال می‌شود پرهیز کنید. به‌منظور پیشگیری از بروز مرض آسپرژیلوز، از مصرف بستر پوسیده و کپک زده امتناع نمائید. بهترین بستر تربیت مرغ، تراشه چوب سفید با کیفیت خوب است.

بستر با کیفیت خوب شامل ۳۵-۳۰ درصد رطوبت می‌باشد. ارتفاع بستر پنج الی هفت سانتی­متر توصیه میشود . هیچگاه بستر قدیمی را مجدداً استفاده نکنید.